Sæt taknemmelighed på skoleskemaet og hjælp skolebørn ud af mistrivsel.

Det har Kristeligt Dagblad skrevet en artikel om her i sommertiden.

Konklusionen er, at taknemmelighed kan skabe store forandringer i menneskers liv.

Her har man fået teoretisk hjælp fra den førende taknemmelighedsforsker Robert A. Emmons fra USA.

Emmons siger: “Taknemmelighed er et særligt blik, der vil ændre dit syn”.

Jeg arbejder med taknemmelighed

Det har jeg gjort siden 2018.

Jeg forsker i effekterne af taknemmelighed.

Jeg coacher børn, unge og gamle i at bruge taknemmelighed til at komme ud af sortsyn og mistrivsel.

Bl.a. har jeg arbejdet med 41 ingeniørstuderende i seks uger på Aarhus Universitet.

De blev starten på min forskning.

Her er hvad jeg fandt:

  • deres trivsel steg markant
  • de blev bedre til at samarbejde
  • de blev mere glade og tilfredse
  • mere robuste til at håndtere modgang af forskellig art
  • mindre stressede
  • de fik øje på de små ting i tilværelsen
  • som kunne give dem lykkefølelser
  • deres lyst til at skabe og lære blev forøget

Hvordan?

Jeg arbejder med taknemmelighed i undervisning, coaching, foredrag og supervision.

Det gør jeg, fordi der er evidens fra forskningen.

Fx denne pointe fra lektor Hans Henrik Knoop fra DPU:

“Lysten til at lære og skabe hænger sammen med trivsel”.

Læs mere i et af mine blogindlæg her.

Teamcoaching

Gruppen får øje på hinandens bidrag og påskønner, at hver enkelt medlem er vigtig for de andre.

Vi kalder det lidt populært for anerkendelse version 2.0.

Selv en fiasko er værdifuld for læringen. Vi kalder det ikke fejl, men er taknemmelige for, at det sker.

Individuel samtale

Personen trænes til at få øje på sine egne styrker og hvordan mindre stærke sider også har deres værdi.

Her er der mange individuelt tilrettelagte metoder.

Fx. at skrive ned, hvad dagen har bragt af ting, begivenheder, refleksioner, tanker, man kan være taknemmelig for.

Skriv inden sengetid, siger Emmons, for så får man fred i sindet og en god nattesøvn.

Foredrag og undervisning

Deltagerne prøver nogle af øvelserne.

I skrivende stund har omtrent 1000 mennesker været til mine foredrag.

Det er jeg taknemmelig for.

Taknemmelighed er vejen til lykke

Det siger den 97-årige David Steindl-Rast, der er benediktinermunk og taknemmelighedsforsker, ph.d.

Budskabet er, siger han, at vi gennem taknemmelighed for de ting, vi har, bliver mere tilfredse.

Hvad skal vi med overdreven vækst, hvad skal vi med overudnyttelse af ressourcer – vores egne, naturens?

Hvor meget kan vi tage med, når vi engang skal herfra?

Men tak er ikke taknemmelighed

Nej, det lille ord tak udløser ikke taknemmelighed.

Taknemmelighed er en følelse.

Tak er et ord.

Der er ingen automatisk sammenhæng mellem de to ord.

Det siger skoleelever, jeg har snakket med.

De er dødtrætte af “hjemmearbejde” med øvelser, der er påtvunget.

Fx hvis taknemmelighed på skoleskemaet opleves som en sur pligt.

Motivation for taknemmelighed skal komme indefra

Det ved vi fra motivationsforskningen (Deci & Ryan).

De siger: Noget der er påtvunget udefra giver ingen motivation.

Det skal komme indefra. Vi kalder det autonomi, selvbestemmelse.

Teorien kaldes Selfdetermination.

Lysten til at påskønne og være taknemmelighed er den samme proces som lære og skabe

Og sammen med denne lyst følger trivsel og livsglæde.

Det ved vi fra forskningen.

Se mine andre blogindlæg om taknemmelighed. Fx dette.

Det vil vi jo gerne have i skolesystemet og i livet.

Og det arbejder jeg med.

Kom og prøv selv

Se i kalenderen for næste åbne foredrag.

Her kan du kan komme og prøve.